תוכן עניינים

אוצרות – מה זה ואיפה אפשר ללמוד להיות אוצר?

אחד מהתפקידים הנחשקים והמבוקשים ביותר בעולם האומנות הוא תפקיד של אוצר.
למעשה, מדובר בתפקיד אשר מגלם בחובו שפע של הזדמנויות מבחינת קריירה, וזאת בשל העובדה כי מדובר בתפקיד אשר במסגרתו אתם כאוצרים תקבלו אחריות על גיבוש תערוכה במוזיאון, גלריות או ספריות, לצד פיקוח על תהליך שימור וניהול התערוכה.
אם אתם חובבי אומנות שרוצים לקדם את הקריירה לכדי עבודה מעשית בתחום האוצרות, הגעתם בדיוק למקום הנכון.
במאמר שלפניכם נציג את כל המידע על אודות התפקיד, והיכן אפשר ללמוד אותו.

תפקידו של אוצר אומנות – כל מה שצריך לדעת

עבודה כאוצר של תערוכה היא בעלת השפעה ייחודית על היכולת שלכם לממש את התשוקה שלכם לעולם האומנות, באמצעות השתלבות בתפקיד מרתק ובעל חשיבות. למעשה, התפקיד של אוצר הוא לפקח על תהליך הקמה של תערוכה החל משלב הרעיון הראשוני ועד לערב הגאלה, כאשר הכנת התערוכה הוא החל משלב הרעיון הראשוני ועד ליום הפתיחה. תפקיד זה משלב בין מספר רב של אלמנטים: ניהול של משא ומתן, רכישה של פריטי אומנות ממוסדות, הערכת שווי, ניהול ואיסוף של פריטים לצד ליווי של תהליך תהליכי רכישה ומכירה המתבצעים במסגרת התערוכה.
התפקיד כולל גם יצירה של קשרים אסטרטגיים עם קהילת האמנות מהארץ ומהעולם, לצד ביסוס של קשרים עם מחלקות שלא אוצרים מכל רחבי הארץ אשר עוסקים בתחום, כל זאת כחלק מתפקיד דומיננטי מאוד שהופך את האוצר לדמות מפתח חשובה מאוד לכל מוזיאון, סטודיו או גלריה.
התפקיד דורש מיומנות גבוהה וכן ידע נרחב, לצד יחסי אנוש שהם לא פחות ממצוינים, ובשל כך הכשרה מקצועית היא הכרחית.

היכן לומדים את התפקיד?

כדי להתקבל לעבודה בתור אוצר אומנות נדרשים לקבל הכשרה מקצועית בלימודי תואר ראשון או לימודי תעודה. מוסדות רבים ברחבי הארץ כמו למשל שנקר, בצלאל ואוניברסיטת תל אביב מציעים מסלול לימודים אשר כולל שורה של פרקטיות מקצועיות אשר נועדו להכשיר אתכם לעבודה כאוצר אומנות, ואשר כוללים בין היתר: פיתוח מעבדת אוצרות, יזמות, עיצוב שיח האמנות המסורתית והמודרנית לצד ניתוח של עבודות אומנות מבחינת הערכת שווי, כמו גם פרקטיות של שיווק, מיתוג וכן ניהול משא ומתן אל מול גורמי מקצוע, כחלק מהבנה כי מדובר באלמנטים חשובים במסגרת העבודה.
מדובר בהכשרה שאותה מעבירים מיטב המרצים והמרצות בתחום, כאשר בסיום הלימודים אתם נדרשים להגיש פרויקט אישי.
הלימודים נמשכים למשך תקופה של שנה לכל היותר, ובסיומה תקבלו תעודת גמר.

לסיכום

עבודה כאוצר אומנות היא עבודה מרתקת ומבוקשת מאוד גם כאן בישראל וגם בכל רחבי העולם.
הרשמה ללימודים מהווה הזדמנות בעבורכם לקדם את הקריירה המקצועית, ולהפוך את התשוקה לעולם האומנות – למקצוע.